Inspireren, Motiveren, Innoveren

Inspireren, Motiveren, Innoveren

Observaties over innovatie(s)

Mijn visie op innovatie in losse stukken. Geef ook uw visie: reacties op de blogteksten zijn welkom!

Meer info: www.hetlampjelinksonder.nl

Aandacht voor merk loont

InspiratiePosted by hetlampjelinksonder.nl 28 May, 2009 09:22:52
In Zweden had men het al een keer uitgezocht, maar in 2008 bekeek Isabella Voskuyl van het SWOCC het ook voor de Nederlandse markt:

Levert meer aandacht voor het merk een bedrijf ook daadwerkelijk geld op?

Het antwoord: Ja, mits.

Op een gegeven moment wordt zelfs het minst merkgerichte bedrijf zo groot dat er sprake is van 'een merk'. Wat bij een eenmans-bedrijf nog goodwill is, wordts bij een groter bedrijf 'het merk'. Dat wordt gekoesterd, want het is letterlijk en figuurlijk het visitekaartje van het bedrijf.
Bij een klein bedrijf is de merknaam nog onlosmakelijk verbonden aan de naam van de eigenaar/oprichter van het bedrijf. Bij grote bedrijven is de merknaam min of meer eigendom van de communicatieafdeling die de merknaam en dan vooral het logo goed bewaakt.
De bedrijven daartussenin hebben het iets lastiger. Er is vaak (nog) geen sprake van een communicatieafdeling, dus of de eigenaar of de administratie of de verkopers doen het erbij. Vooral voor dit soort bedrijven is de vraag: loont het om het merk wat serieuzer, wat professioneler aan te pakken?

In 2005 heeft het Zweedse onderzoeksbureau Label aangetoond dat bedrijven die meer merkgericht zijn, meer verdienen. Begin dit jaar wees een onderzoek uit dat deze uitkomst ook voor Nexderland geldt: meer orientiatie op het merk levert meer op.
Zoals bij alle onderzoeken, zijn er wel een paar kanttekeningen te maken:
- Van de 500 bedrijven die gevraagd werd om deel te nemen, deden 141 bedrijven. Bij een dergelijke onderzoeksopzet moet altijd extra gelet worden op de representativiteit van de enquete-uitslagen.
- Merkorientatie is niet gelijk aan de hoeveelheid geld die aan het merk wordt uitgegeven
- Merkorientatie gaat niet alleen over de buitenkant van een bedrijf

In het onderzoek is de mate van merkorientatie verdeeld in een 4-punts schaal: bedrijven die helemaal geen aandacht voor hun merk hebben (1) tot en met de merken-expertbedrijven (4).
Een 4-bedrijf verdient significant beter dan een 1-bedrijf.

Maar waarin zit nu het verschil? Heel kort samengevat: het verschil zit in de mate waarin een bedrijf in staat is om de interne bedrijfsvoering in lijn te laten lopen met de gewenste merkbeleving. Dus niet de hele tijd roepen dat je als bedrijf zo flitsend bent, en dan een wachttijd aan de telefoon van dertig minuten. Niet een merk dat jeugdig elan uitstraalt en dan geen e-mails kunnen beantwoorden. Niet een macho-merk willen zijn en dan toch maar een klein boodschappenwagentje uitbrengen omdat de markt daar nu even om vraagt.


Een fraai voorbeeld is de Postbank. Heel veel geld en energie is gestoken in aanpassingen van de interne bedrijfsvoering om het merk te ondersteunen. Safe, Self, Smart. De medewerkers moesten altijd betrouwbaarheid uitstralen en afspraken nakomen (safe). Altijd moest de klant de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen (self). En overal in het bedrijf werd gezocht naar slimmigheden om het voor de klant nog gemakkelijker te maken (smart). het heeft het bedrijf geen windeieren gelegd.

Op 11 juni organiseert merkenspecialist Gerard van Weerdhuizen in samenwerking met mijzelf een workshop over de relatie tussen merk en merkwaarden en het bedrijfsbeleid.
Als voorbeeld en rode draad door de hele workshop heen worden de RABO en de Postbank gehanteerd. Grote bedrijven met heel veel leerpunten voor anderen.

Onderwerpen die aan de orde zullen komen:
- Leiderschap en productvernieuwing
- identiteitsontwikkeling
- reclamecampagnes,
- balanceren tussen theorie en praktijk.

Tussen de presentaties door gaan de deelnemers zelf aan de slag met het snelste marktonderzoek en de snelste SWOT-analyse ter wereld.

Tot slot wordt de al vaak door mij besproken incubatietijd ingezet in de vorm van een boottocht over de Ankeveense plassen.

Meer informatie op de merkensite Ken:merk

Datum/tijd: 11 juni, 14.30 - 19.00 uur
Lokatie: Ankeveen
Prijs: 115 euro (ex btw)
Aantal deelnemers: maximaal 25

Blijft natuurlijk de vraag waarom het 'self, safe, smart' van de Postbank niet kon voorkomen dat het merk Postbank helemaal is opgeheven.
(Veel) meer daarover in een blog ergens in juli.

  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post90

Alles verandert

InspiratiePosted by Wichert van Engelen 13 Jan, 2009 20:31:31
Zelfs het ijs.
Het was mooi. En het zal weer terugkomen.
Maar voorlopig is het weer even gedaan met het schitterende ijs.


  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post84

Een vorstelijk idee

InspiratiePosted by Wichert van Engelen 08 Jan, 2009 22:23:19
De trouwe lezers van deze blog is het al opgevallen: wat weinig items de laatste tijd.
De echt trouwe lezers hadden het al door: er ligt natuurijs.
Nu is er niets inspirerenders dan over diepzwart, keihard ijs met minimale inspanning voort te glijden. Het mag dan wel niet nieuw zijn, maar de combinatie van ijs en schaatsen is zondermeer geniaal.

Ik heb in verschillende blogs al wel eens wat geschreven over innovaties rondom het schaatsen, maar de afgelopen periode was het te vaak 'technisch weer'. Veldonderzoek ter plaatse dus.

Zolang er ijs ligt zult u minder vaak een nieuw blogitem hier zien, maar waarschijnlijk merkt u dat niet eens omdat u na een prachtige ijsdag buiten lekker rozig achter uw beeldscherm in slaap bent gevallen ;-)

Misschien tot op het ijs!



  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post83

Lego, het Evoluon en co-creatie

InspiratiePosted by Wichert van Engelen 16 Oct, 2008 22:38:18

Lang, lang geleden inspireerde Philips de consument voor alles wat met (technisch) vernuft te maken had. Menig kind beleefde fantastische uren in het Evoluon. Mijn favoriet was de knikkerbaan. Een kubieke meter met allerlei slimme constructies waardoor en waarlangs stalen knikkers naar beneden rolden.
Het Evoluon is verleden tijd, maar vernuft, just for the fun of it, nog lang niet.
Vandaag was ik op Legoworld in Zwolle (nog tot komende dinsdag). En wat zag ik in zaal 1?: een knikkerbaan van minstens 20 meter lang. Elke 40 centimeter was er een andere constructie bedacht waardoor knikkers verplaatst werden: lopende banden, raderen, gleuven, wegschietapparaten, noem maar op. De vakterm: Great Ball Contraptions. Niet alleen heel inspirerend, omdat er op een kleien oppervlakte heel veel slimme, vernieuwende constructies te zien waren, maar ook omdat het een zeer zichtbaar en tastbaar voorbeeld van co-creatie is.

De maken van een knikkerbaan van 20 meter lang is bijna onbegonnen werk. Het kost een waar kapitaal aan Lego en onnoemelijk veel arbeidsuren. Samenwerken, elk een deel doen, co-creeëren is de oplossing (vroeger heette dat: vele handen maakt licht werk). Bij zo’n tastbaar resultaat kun je direct wat wetmatigheden afleiden.
De belangrijkste daarvan is: je moet het met elkaar eens zijn over een aantal basis-randvoorwaarden. En aan die voorwaarden moet iedereen zich houden, anders halen de knikkers nooit het andere eind van de baan. Zo is het formaat van elk element van te voren afgesproken. Ieder bouwt thuis zijn/haar eigen element en pas tijdens de expositie worden ze achter elkaar geplaatst. Dan moeten ze natuurlijk wel goed op elkaar aansluiten. Dat betekent dat niet alleen de oppervlakte van elk bouwsel afgesproken is, maar ook op welke positie (inclusief de hoogte) een knikker overgenomen wordt door het vorige element, en waar het dus (aan de andere kant) weer afgeleverd moet worden.

Zie dit amerikaanse voorbeeld.

Minstens zo’n belangrijke wetmatigheid is dat hoe goed je alles ook met elkaar afspreekt, en hoeveel iedereen eraan gelegen is om gesamenlijk een goed resultaat neer te zetten: uiteindelijk is er toch nog flink wat tijd gemoeid met het ‘fine-tunen’ van het geheel. Ik heb me laten vertellen dat alle onderdelen weliswaar pasten, maar dat het nog flink wat uren heeft gekost voordat alles echt werkte.

Blog Image

Ik werd vandaag weer flink geïnspireerd door al het vernuft, en ik ben er opnieuw van overtuigd geraakt dat er met co-creatie onvoorstelbare resultaten zijn te bereiken. Lego is niet alleen leuk, maar soms ook ronduit nuttig.


  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post72

De Kooi

InspiratiePosted by Wichert van Engelen 08 Oct, 2008 09:28:12

Het gemak dient de mensch, en innovatie is er om slim dat gemak te verhogen.

Marginaal probleem: als je een kliekje van de vorige dag in de magnetron stopt, wordt het of veel te heet, of een klein deel blijft een beetje koud. Oplossing: af en toe roeren.
Bijna hetzelfde marginale probleem: van een kant-en-klare maaltijd die in de magnetron gaat, worden alle onderdelen min of meer even heet. Meestal is dat geen probleem, maar voor de gastronomen onder ons: een laagje kaas moet wel mooi smelten, maar mag niet te heet worden. Knapperige bladgroenten moeten minder verhit worden dan de aardappeltjes. Oplossing: Culidish. Winnaar van de innovatieprijs voor verpakkingen.

Wat is nu de slimme innovatie van Culidish?
De kooi van Faraday. Als je een gesloten raamwerk van metaal hebt, komen de microwavegolven niet binnen het raamwerk. Een eenvoudig metalen behang zorgt ervoor dat je binnen een kamer geen bereik met je mobieltje hebt. Inslag van de bliksem in een vliegtuig of auto (helemaal rondom metaal), treft de inzittenden niet.
Neem een metalen bakje, doe daar een laagje plastic overheen (anders krijg je van die mooie bliksemschichten in je magnetron), en alles wat je in dat bakje in de magnetron zet, zal niet verwarmd worden. Neem precies hetzelfde bakje, maar maak in het metaal een paar grote gaten, en de inhoud zal slechts een beetje verwarmd worden.
Kortom, door een kant-en-klaar maaltijd in verschillende bakjes te doen en te variëren in de gaten van de bakjes, kun je verschillende temperaturen bereiken in één maaltijd. Door en door hete aardappeltjes, knapperige, bijna rauwe bladgroenten en mooi gesmolten kaas.

Blijft natuurlijk wel de vraag: hoe scheidt je het plastic van het metaal in de afvalverwerking?

Blog Image

Wichert van Engelen

  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post68

Industrie

InspiratiePosted by Wichert van Engelen 05 Oct, 2008 10:39:24

Vrijdag liep ik met Klantropoloog Jacqueline Fackeldey door de jaarbeurshallen van Utrecht. Zalen vol met aandrijftechniek, fabrieksautomatisering, industriële processen, en verpakkingsindustrie. De core van het Nederlandse bedrijfsleven. Bakermat van heel veel innovatie.
Een abolute aanrader voor iedereen die iets met innovatie te maken heeft (of wil hebben). Of het nu innovatie in de industrie is, of innovatie in de dienstverlening. Helaas wel nog een jaartje wachten op de 2009-editie.
Waarom werden Jacqueline en ik nu zo geïnspireerd door al dat strakke roestvrijstaal, kleurige pijpleidingen, robot-armpjes in alle vormen en maten? Vooral omdat we bevestigd zagen dat Nederland helemaal niet stil staat. Dat er overal in Nederland driftig geïnnoveerd wordt. En dat er nog heel veel slimme mensen rondlopen die niet alleen in staat zijn om briljante invallen te hebben, maar er ook voor zorgen dat die gerealiseerd worden.

Maar waar waren al die scholieren die we zo graag wat interesse voor de Beta-vakken bijbrengen?
Waar waren al die innovatoren uit de niet technische hoek, uit de dienstverlening?
Waar waren al die marketeers, innovatoren, brainstorm-begeleiders?

Voor innovatie zijn ‘combineren’, ‘uitwisselen’, ‘samenwerken’ en ‘1+1=3’ sleutelwoorden. Daarvoor is wel noodzakelijk dat kleine en grote innovaties zichtbaar zijn. En zelfs tijdens zo’n beurs valt het op hoe onzichtbaar alles is. Op veel plekken zagen we inspirerende nieuwe ideeën, maar de meeste stands lieten eigenlijk weinig zien. Een kleurige folder, eventueel een computer-animatie of een filmpje aangevuld met een bakje pinda’s of smarties (erg veel smarties!). En als ze al iets lieten zien, was het geheel gericht op collega-ingenieurs. Bij voorkeur zelfs echte vakbroeders in hetzelfde segment.
Op die manier komt er weinig terecht van cross-over.
En dat terwijl er zowel onderling in de industrie van elkaar te leren is, als over de sectoren heen. Een willekeurig voorbeeld: indrukwekkende proces-aansturing en –kwaliteitscontrole. Elke soort lopende band met willekeurige producten kon heel precies worden beheerst. Het deed soms heel erg denken aan allerlei administratieve lopende-band processen. En de makers / inrichters van de administratieve processen zouden heel wat onderdelen van een flessen-afvul-lopende-band kunnen gebruiken in hun procesbesturing.

Kortom: wat meer zichtbaarheid zou de mogelijkheden van cross-over goed doen. Industrie van Nederland; laat jezelf wat meer zien, buiten je eigen klantenkring en buiten je eigen beroepsgroep. En niet-industrieel Nederland: kijk eens wat meer rond. Laat je inspireren.

Her en der de komende weken laat ik wat inspiratiebronnen van de industriële week zien.

Blog Image

Wichert van Engelen

  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post66

Het Lampje groeit

InspiratiePosted by Wichert van Engelen 19 Sep, 2008 10:11:50

Om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag en om voldoende continuiteit te waarborgen, gaat Het Lampje Linksonder associaties aan met gelijkgestemde innovatoren.

Trots en blij ben ik dat Carole Derks zich als eerste geassocieerd heeft met Het Lampje.

Blog Image

Carole schetst zichzelf met:

Structurerend en inspirerend met een zachte G en NU beschikbaar voor brainstorms en heidagen. Beschikt over een stevige basis op het gebied van multichanneling (click, call, face) en CRM (de twee hangen nu eenmaal sterk samen) door 10 jaar werkervaring bij ING in de functies Project & Changemanagement, Sales Support en Innovation. Aangevuld met meer dan een jaar internet ervaring in de online media.


Voor brainstorms met een vrolijke kwinkslag, maar tegelijk een keigaaf resultaat bent u bij Carole aan het juiste adres.


Carole blogt wekelijks op marketingfacts


Wichert van Engelen


  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post60

Tiny Tim

InspiratiePosted by Wichert van Engelen 10 Sep, 2008 09:46:02

Het recente rapport van de commissie Veerman gaat uit van een anderhalf keer zo’n hoge stijging van de zeespiegel als het KNMI tot nu toe bedenkt. Een goed voorbeeld van het stimuleren van de urgentie voor een verandering. Maar de voorstellen in het rapport zijn vooral ‘meer’. Meer zand, meer dijk. Iedereen die wel eens op het strand dijkjes of een fort heeft gebouwd, weet dat het tegenhouden van stijgend water een zware strijd is.
Op korte termijn zijn de voorstellen van Veerman cs niet zo raar, maar gelukkig gaat de stijging van het water niet zo snel dat we niet tevens kunnen gaan nadenken over meer structurele oplossingen. Laten we wat tijd en energie steken in het zoeken van innovatievere oplossingen (als dat lukt hebben we gelijk een fraai export-product).
Een beproefde brainstorm-techniek – omdraaien: Als de bodem inklinkt en Nederland daardoor steeds lager wordt, als in Groningen het land langzaamaan steeds lager wordt door het leegpompen van de gasvelden, dan zou het toch ook andersom moeten kunnen? We pompen de bodem op. (met CO2, met lucht, met piepschuim, met pingpongballetjes).
Ik dacht gisteren weer even aan de omdraai-techniek door een liedje van Tiny Tim die veertig jaar geleden (1968) al zong over het stijgende water (The Other Side). Een echte inhaker en meedeiner:

The ice caps are melting, oh ho ho ho!
All the world is drowning, oh ho ho ho ho.

The ice caps are melting,

The tide is rushing in.

All the world is drowning,

To wash away the sin
.

In het lied beschrijft Tiny hoe hij de dreiging omdraait:

You say I’m lost,
I disagree.

The map has changed,

And with it, me.

(Teksten: Bill Dorsey)

Door te veranderen, door een vis te worden, draait Tiny het probleem om in een fraaie ontwikkeling: steeds meer zee, steeds meer leefruimte beschikbaar.

Ondanks de niet-toepasbaarheid op korte termijn, kan dit lied ons aan het denken zetten. Daarom luister ik graag naar allerlei liedjes: een enkele zin kan je op gedachten brengen, kan de vonk voor een nieuw idee vormen, het begin van een innovatie.

Let’s all have a swimming time

Blog Image



  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post56
Next »