Inspireren, Motiveren, Innoveren

Inspireren, Motiveren, Innoveren

Observaties over innovatie(s)

Mijn visie op innovatie in losse stukken. Geef ook uw visie: reacties op de blogteksten zijn welkom!

Meer info: www.hetlampjelinksonder.nl

Eenvoudig Innoveren: 5 Redenen om te innoveren

Innovatie algemeenPosted by Wichert van Engelen 02 Oct, 2009 17:17:34
Eenvoudig innoveren is een serie weblogs over diverse aspecten van het innovatieproces. In deze serie verscheen eerder: Capita Selecta (een inleiding)


Een echte innovator heeft geen expliciete redenen nodig om te innoveren. Alles verandert, verander je niet mee dan ben je binnen de kortste keren een dinosaurus.
Maar een lijstje met argumenten om te innoveren kan bij een discussie altijd van pas komen.

Het tempo van veranderen neemt toe.
Het duurde bijna 75 jaar voordat de telefoon echt gemeengoed was (zo’n 50 miljoen gebruikers). De radio was al na 38 jaar doorgedrongen bij het grote publiek. De PC deed er toch nog zo’n 16 jaar over (voordat er 50 miljoen gebruikers waren). Maar het internet deed er maar 2 tot 4 jaar over. En blogs als communicatiemedium hadden binnen 1 jaar 50 miljoen gebruikers.
Als bedrijf heb je simpelweg niet meer de tijd om rustig eens te gaan kijken wat de ontwikkeling je brengen zal. Nieuwe technologieën, nieuwe diensten veroveren binnen no-time de markt. Jou achterlatend met de trage klanten en uiteindelijk met geen klanten.

Win het spel, of verander het spel
Je kunt natuurlijk blijven proberen sneller, beter, goedkoper te zijn dan je concurrent (en dat zal je altijd moeten blijven doen), maar het is soms veel eenvoudiger, sneller en effectiever om een geheel nieuw spel te bedenken. Een spel dat je zelf ontwikkelt, beheers je in ieder geval in de beginperiode helemaal. Apple maakte niet de beste en/of goedkoopste MP3-spelers, Apple begon met een geheel nieuw spel op de MP3-markt: design. Dat duurde een tijd voordat de concurrenten dat spel ook goed konden spelen! In Afrika hebben vele spelers geprobeerd steeds sneller en goedkoper lijnen te trekken om meer mensen aansluiting te bieden op het telefoonnet. De nieuwe aanbieders hebben geen enkele belangstelling voor fysieke lijnen. Het nieuwe spel heet mobiel. Hoe zit het in uw eigen branche? Nog steeds bezig elkaar te beconcurreren op de bekende terreinen. Neem bijvoorbeeld de banken. Al decennia lang verstoken de grootbanken in Nederland elk tientallen miljoenen aan communicatiebudget om min of meer vergelijkbare diensten aan te bieden. En wat levert het op. Een enkele procentpunt extra marktaandeel. En dat ben je het jaar erop ook weer kwijt. In al die jaren zijn de grootbanken allemaal ongeveer even groot gebleven. Niemand kon het spel echt winnen. Niemand die het aandurfde om eens een echt ander spel te gaan spelen.

De klant verandert
Het is van alle tijden: die jeugd van tegenwoordig!
Die jeugd van tegenwoordig is anders dan de huidige generatie volwassenen. Maar de huidige generatie marketeers en ontwikkelaars is helemaal niet ‘die jeugd van tegenwoordig’. Zij lezen nog steeds een krant (Who needs yesterday’s papers zongen de Rolling Stones al), zij gebruiken een agenda (‘een agenda, waar is die nu voor nodig?’), zij hebben het liefst persoonlijk contact (een vergadering, de koffieautomaat), zij doen één ding tegelijk.
Ik hoor het laatst nog een marketeer zeggen: “Maar, dat is helemaal geen goede ontwikkeling bij de jeugd.” Sommige ontwikkelingen baren ook mij soms zorgen, maar het helpt niet als je als organisatie je hoofd in het zand steekt. De klant verandert razendsnel, de organisatie moet wel meeveranderen.

De kloof en de vertraging
Meer aandacht voor innoveren is van belang om de kloof en de vertraging beheersbaar te houden.
Er is een kloof tussen het aantal en de omvang van innovaties en veranderingen die nodig zijn (zie ook de vorige punten) en het aantal ideeën en initiatieven bij bijna alle bedrijven en organisaties. Krijgt een organisatie onvoldoende ideeën van binnenuit: organiseer een betere stroom van ideeën. Of richt een proces in waardoor er meer ideeën van buiten komen. Een bekend voorbeeld van de laatste jaren is LEGO die de klanten inzette om nieuwe dozen te ontwerpen. Meer binding met de klanten, de klanten vonden dat er beter naar ze geluisterd werd, en de dozen spraken zo goed aan dat een faillissement van LEGO werd voorkomen.
De vertraging tussen een goed idee en een daadwerkelijke innovatie (dat wil zeggen: een verandering waar de klanten iets van merken) lijkt wel steeds groter te worden. Het aantal benodigde handtekeningen voor alles wat nieuw is, neemt alleen maar toe. Niet omdat alle betrokkenen echte bijdragen leveren, maar iedereen wil zich graag indekken ‘voor het geval dat’. De indekcultuur neemt steeds meer toe, het tempo van vernieuwing neemt af. Break-through innovaties zijn op elk terrein nodig en dat betekent dat het proces van vernieuwing drastisch bekort moet worden.

Power to the people
Er waren eens dagen dat er wel over je merk of over je organisatie gemopperd kon worden, maar dat je dat rustig terzijde kon schuiven als ‘gerommel in de marge’.
Die tijd is voorbij. Elke organisatie, elk merk ligt op straat. Als het niet een consumentenprogramma op de televisie is, dan is het wel Geenstijl die iets te melden heeft over je diensten of producten. En anders is er altijd wel een community, een blog of een rating die haarfijn aangeeft wat andere klanten van jouw dienst kunnen denken.
Dat vergt dat een organisatie veel dichter op de huid gaat zitten van zijn klanten. Geen eigenwijze marketeers en productontwikkelaars, geen marktonderzoek, maar een continue dialoog met de klant. Niet denken dat je wel weet wat de klant wil, maar doorlopend in gesprek zijn. De keerzijde is dat je als organisatie ook de klant telkens een kijkje in je keuken moet bieden: transparantie.
Dat vergt nogal wat verandering. Dat biedt veel kansen op innovatie. Want de bank die het eerste het vertrouwen van de klanten echt terug wint, zal flink groeien. De technologieleverancier die op tijd weet wat klanten willen, zal meer verkopen. De zorginstelling die goed aansluit bij de behoeften van de klanten kan een ware stormloop tegemoet zien.

In een serie blogs behandel ik wekelijks een onderdeel uit het innovatieproces. Eerder beschouwend dan actueel, meer over het proces dan over de innovatie-inhoud. De onderwerpen staan min of meer los van elkaar. Het zijn capita selecta. Ziet u graag een specifiek onderwerp behandeld: aarzel niet om via ‘reacties’ te reageren of een vraag te stellen.

Volgende week: Wachten op de klapper





  • Comments(0)//blog.hetlampjelinksonder.nl/#post95