Inspireren, Motiveren, Innoveren

Inspireren, Motiveren, Innoveren

Observaties over innovatie(s)

Mijn visie op innovatie in losse stukken. Geef ook uw visie: reacties op de blogteksten zijn welkom!

Meer info: www.hetlampjelinksonder.nl

Eenvoudig Innoveren (14) – Tunnelvisie

Innovatie algemeenPosted by Wichert van Engelen 21 Apr, 2010 15:33:07

In de vorige blog binnen deze reeks beschreef ik de mogelijkhede om meer focus in de zoekrichting naar radicale innovaties aan te brengen, door 6 zoekgebieden te hanteren.

Dezelfde 6 zoekgebieden kunnen echter ook heel goed gebruikt worden om de blik juist te verbreden.

Een grote vijand voor elke innovator zijn de ‘strategische’ beslissingen die de top van de organisatie heeft genomen. Om te zorgen dat de organisatie niet alle kanten op gaat, en vooral ook om veel daadkracht en leiderschap te tonen, worden prachtige mission-statements geuit. Meestal volgt daar direct achteraan dat elk initiatief dat niet past binnen de mission-statement, niet getolereerd zal worden.


Ga daarmaar aan staan als ‘radicale’ innovator! De belangrijkste stap die je dan zult moeten zetten is heel precies te ontleden wat nu eigenlijk de kracht, de ‘core’ van het bedrijf is. Als je daar goed naar kijkt, zul je vaak merken dat de kracht van het bedrijf lang niet altijd hetzelfde is als wat er in de mission-statement als ‘core-business’ wordt vermeld. De core-business gaat meestal over de huidige producten en diensten en niet over waar het bedrijf of de organisatie nu eigenlijk goed in is.

Neem het voorbeeld Postbank. Is de core-business het verlenen van bancaire diensten? Tja, dat is wel wat ze al heel lang doen. Maar als je heel precies binnen de organisatie gaat kijken, zie je dat de organisatie, de processen, de mensen, de regelgeving, vooral gericht is op massaliteit. Op administratie. Op snel en kort klantcontact. En met die drie dingen kun je heel goed het betalingsverkeer regelen, maar je kunt er nog zoveel meer mee.

Het confronteren van de top van de organisatie met de kracht van hun organisatie, kan je de ruimte bieden om de in de ‘core-business’ op te rekken. Dat is een eerste stap om verder te kunnen kijken dan de huidige producten en diensten.

Neem (en noem) vervolgens de 6 zoekgebieden en kijk in welk richting de organisatie de meeste mogelijkheden biedt om verder te gaan dan de huidige producten en diensten.

In een serie blogs behandel ik telkens een onderdeel uit het innovatieproces. Eerder beschouwend dan actueel, meer over het proces dan over de innovatie-inhoud. De onderwerpen staan min of meer los van elkaar. Het zijn capita selecta. Ziet u graag een specifiek onderwerp behandeld: aarzel niet om te reageren of een vraag te stellen.

Volgende week: Creadox

NB: Nog veel meer Postbank-voorbeelden vindt u in het boek ‘Blauw bloed, opkomst en ondergang van de Postbank’, of op de website www.blauw-bloed.nl

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.